Wizyta III Bułgaria

 

Bułgaria, 04.04. – 09.04 2016r.

 

W dniach 4-9 kwietnia 2016 w Veliko Tarnovo w Bułgarii odbyło się kolejne spotkanie uczniów i nauczycieli szkół partnerskich  z Portugalii, Rumunii, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Turcji, Hiszpanii   i Polski, biorących udział w programie ERASMUS+.   Z Zespołu Szkół w Lubzinie pojechali nauczyciele: M. Stachura,   S. Niedzielska-Plezia, E. Śliwa, B. Nowacka oraz uczniowie: D. Marć, M. Ciołkosz, J. Klocek z kl. Vb i I. Marć z kl. I gim.

 

Podróż rozpoczęliśmy o godz. 8.55 z lotniska w Jasionce   w Rzeszowie, w Sofii wylądowaliśmy ok. godz. 14.00. Po pokonaniu jeszcze 240 km busem na miejsce dotarliśmy późnym wieczorem.

Po rozlokowaniu w Hotelu Premier i wspólnej obiadokolacji zapoznaliśmy się z planem na kolejny dzień.

We wtorek autokarem pojechaliśmy do tamtejszej szkoły, gdzie zostaliśmy uroczyście powitani przez panią dyrektor i koordynatorkę projektu z Bułgarii, obejrzeliśmy program artystyczny w wykonaniu bułgarskich dzieci i wspólnie zatańczyliśmy ich tradycyjny ludowy taniec.

Potem nastąpił podział na dwie grupy. Nauczyciele ze szkół partnerskich udali się na wykład prowadzony w języku angielskim pt.: „Women in male profession”, a dzieci w tym czasie pod okiem nauczycieli z Bułgarii przedstawiali się po angielsku, pokazywali swój kraj na mapie Europy, uczyli się pieśni o mamie w języku bułgarskim, obdarowywali się upominkami i kartkami świątecznymi. Po obiedzie nauczyciele udali się na kolejny wykład pt.: „Woman Turing the socialist Times”, a uczniowie pisali dalszy ciąg opowiadania ping – pong story, którego początek powstał w czasie wizyty w Hiszpanii. W nagrodę za wspaniale wykonaną pracę wszystkie dzieci miło spędziły czas w kręgielni.

 

W środę był ciąg dalszy zajęć. Od rana nauczyciele i koordynatorzy  z poszczególnych państw partnerskich dzielili się wiedzą na temat przestrzegania zasad równości w swoim kraju w różnych dziedzinach m. in. w edukacji, pracy zawodowej i w obowiązkach domowych.

Natomiast uczniowie udali się do muzeum historycznego, gdzie wraz ze studentami z uniwersytetu musieli wykonać przydzielone zadania: odnaleźć obiekt w sali muzealnej, odpowiedzieć na pytania   i zaprezentować w języku angielskim wykonaną pracę.   Po obiedzie podzielono nauczycieli i uczniów na grupy. Każda grupa brała udział w „Equality games”, która polegała na uważnym zwiedzaniu starej części Veliko Tarnovo i obserwacji zabytków oraz oryginalnych budowli, gdyż po powrocie musieli wykonać mapę nanosząc na nią obejrzane obiekty oraz zaprezentować ją w języku angielskim przed wszystkimi uczestnikami. Dzięki udziałowi w tej grze mogliśmy zwiedzić Veliko Tarnovo, które jest jednym z najstarszych miast w Bułgarii i historycznie trzecią stolicą państwa. Położone jest na kilku wzgórzach, oddzielonych od siebie silnie meandrującą tu rzeką Jantrą, z których najważniejsze to Sweta GoraCarewec i Trapezica. Szczególną uwagę zwróciliśmy na lokalizację domów, które sprawiały wrażenie, jakby stały jeden na drugim. Dowiedzieliśmy się, że to lokalizacja miasta wymusiła tą szczególną, wyjątkowo ciasną zabudowę.

Po powrocie pełni wrażeń udaliśmy się na uroczystą kolację, gdzie główną atrakcją był audiowizualny pokaz „Muzyki i światła” obejrzany z tarasu widokowego. Po niezwykłym przedstawieniu odbyła się dyskoteka dla dzieci poprowadzona przez profesjonalnych DJ-ów.

 

Kolejnego dnia poznawaliśmy historię Bułgarii. Najpierw pojechaliśmy do niewielkiej wioski Etyr, która w 1964 roku została przekształcona w malowniczy skansen „pod gołym niebem” obrazujący warunki życia XVIII i XIX wiecznej bułgarskiej wsi. Zobaczyliśmy kilkadziesiąt różnego rodzaju dawnych domostw, sklepów i rzemieślniczych warsztatów oraz pracujących tu piekarzy, rymarzy, młynarzy, garncarzy, kowali i tkaczy, którzy na miejscu wytwarzają gliniane naczynia, tkaniny, kożuchy, pieczywo oraz instrumenty ludowe. Kolejnym punktem programu był wyjazd do miejscowości Bożenci, w której znajduje się skansen architektoniczny obrazujący warunki życia bułgarskiej wsi z okresu Odrodzenia Narodowego. Po powrocie koordynatorzy projektu z wszystkich państw mieli spotkanie ewaluacyjne, a dzieci prezentowały swoje umiejętności: karate, śpiew, gra na pianinie, taniec ludowy na „ERASMUS+ Talent Show”. Nasze polskie dzieci przedstawiły układ taneczny do utworu „Chocolate”, a potem wspólnie zatańczyły z wszystkimi uczestnikami z krajów partnerskich.

 

W piątek pojechaliśmy do urokliwej wioski Arbanasi położonej na malowniczym płaskowyżu, gdzie do czasów obecnych zachowało się pięć zabytkowych cerkwi oraz blisko setka historycznych budynków. Obejrzeliśmy m in. wzniesioną na przełomie XVI i XVII wieku cerkiew Narodzenia Pańskiego, skryty za kamiennym murem XVII wieczny Dom Konstancaliewa oraz cerkiew archaniołów Michała i Gabriela. W tej wiosce jedliśmy tradycyjny bułgarski posiłek pieczonego barana, oglądaliśmy występ zespołu folklorystycznego i uczyliśmy się kroków tańca ludowego. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do stadniny koni, gdzie dzieci mogły pojeździć wierzchem.

Po powrocie mieliśmy czas, aby wreszcie skorzystać z hotelowego basenu, na który z niecierpliwością czekali nasi podopieczni.

Podczas całego pobytu uczniowie mieli wiele okazji, aby integrować się z uczestnikami ze szkół partnerskich. Wspólne zajęcia, zwiedzanie, mieszkanie w hotelu, zabawa oraz posiłki umożliwiły szlifowanie języka angielskiego oraz ogólny rozwój społeczny dzieci. Uczniowie na długo zapamiętają ten wyjazd, ponieważ są pełni niezapomnianych wrażeń oraz nawiązali nowe znajomości z uczestnikami projektu ERASMUS+.